Андрій Білоус: Чому рішення Львівської облради щодо лісокористування є важливим

28.09.2016
Андрій Білоус: Чому рішення Львівської облради щодо лісокористування є важливим

На вівторковому засіданні Львівська обласна рада прийняла рішення «Про впорядкування лісокористування на території Львівської області». По суті, це акцентована відповідь обласної влади на масу суспільних запитів, що виникли за останні роки у сфері використання лісів. Про це йдеться у блозі депутата обласної ради Андрія Білоуса на Zaxid.net

Як голова профільної комісії облради та секретар робочої групи, що готувала це рішення, хочу звернути увагу на кілька важливих моментів.

Пріоритет №1 – лісовідновлення

Обласна рада вимагає від усіх лісокористувачів області – державних, комунальних, військових, закладів науки чи освіти, зробити пріоритетом у своїй діяльності відновлення лісу, а не його комерційну експлуатацію. Зокрема, у рішенні облради встановлено, що лісокористування можливе лише в обсягах, що не перевищують сумарного річного приросту деревини. А рубки лісу повинні поступово перейти на засади наближеного до природи лісівництва – коли вирубують не суцільні площі, а  вибірково лише частину дерев.  

При цьому ми вимагаємо застосувати природозберігаючі технології лісозаготівлі та вивезення деревини в лісах області. Наше рішення також передбачає, що рубка буде вважатися закінченою лише тоді, коли буде зафіксовано нормативну кількість природного поновлення лісу.

Прозорість

Ще одна вимога часу – максимальна прозорість у лісовому господарстві. Якщо стосовно державних лісів вимога про продаж продуктів лісового господарства через конкурсні механізми (біржі) уже практично виконується, то інші лісокористувачі наразі мають можливість продавати свою продукцію прямими договорами.

Від учора облрада поставила вимогу усім лісокористувачам перейти на прозорі способи діяльності.

Прийняте рішення також вимагає через конкурси визначати підрядників для лісозаготівлі – тобто ті бригади, які лісгоспи залучають до рубок.

Загалом, наше рішення суттєво збільшить вплив місцевої влади та громадян на усі процеси лісокористування – цілу низку удосконалень внесено у лютневе рішення облради про запровадження механізмів громадського контролю за діяльністю лісокористувачів.

Але один з найважливіших моментів – вимога до органів державної влади (Держлісагентства, Міністерства оборони, Міністерства освіти, Міністерства аграрної політики) забезпечити конкурсні механізми призначення керівників підприємств-лісокористувачів. До цих конкурсів обов’язково повинні бути залученні представники місцевого самоврядування та громадськості. І вже найближчим часом такі прозорі конкурси відбудуться на посади керівника комунального лісового господарства «Галсільліс» та дочірніх підприємств.

Персональна відповідальність

Важливий розділ рішення – запровадження персональної відповідальності на різних етапах лісокористування. Ми вимагаємо від державного підприємства «Львівлісозахист» (воно встановлює, який ліс хворий, і може бути додатково зрубаним) встановитиперсональну відповідальність лісопатологів при погодженні санітарно-оздоровчих заходів у лісах. А від лісовпорядної експедиції  «Укрдержліспроекту» (ця організація оцінює який обєм лісу буде отримано при вирубці на певній території) забезпечити персональну відповідальність оцінників-таксаторів.

Оперативне реагування на екологічні виклики

Облрада звертає увагу на негайну підготовку ефективних заходів з попередження та ліквідації наслідків всихання ялинових насаджень в Карпатах та соснових насаджень в рівнинній частині Львівщини.

Через зміни кліматичних умов, падіння рівня ґрунтових вод та поширення шкідників маємо випадки, коли буквально за кілька місяців захворювання лісу поширюється на великі території. І тут, на жаль, практично немає іншого виходу як вирубка хворих насаджень. Важкі рішення треба приймати швидко, бо захворювання лісу шириться неймовірними темпами. А бюрократичні процедури дуже часто стають завадою оперативного реагування.

Соціальний аспект лісокористування

Рішення зобов’язує лісокористувачів забезпечити розширення мережі лісових доріг не менше 10 км на тисячу гектарів лісового фонду. При цьому ми вимагаємо врахувати потреби місцевих громад. Тобто плановані лісові дороги мають прокладатися так, щоб забезпечити можливість доступу до віддалених населених пунктів, та служити для розвитку туристичної галузі.

Боротьба з нелегальними лісопилками

Облрада своїм рішенням дає доручення Львівській облдержадміністрації спільно з Державною фіскальною службою у Львівській області, територіальною державною інспекцією з питань праці у Львівській області та поліцією провести моніторинг функціонування пилорам та іншого устаткування первинної переробки деревини на території Львівщини.

Вимагаємо від правоохоронців провести роботу з виявлення незареєстрованих суб’єктів підприємницької діяльності, які займаються переробкою деревини. Додатком до рішення є «Вимоги щодо роботи лісопильних об’єктів», яких повинні дотримуватися усі лісопилки області.

Переконаний, що навіть у межах чинного законодавства ми можемо навести порядок у цій сфері.

Військові ліси

Значною частиною лісового фонду Львівщини розпоряджаються військові. Ще  у 2013 році були прийнято рішення про передачу військових лісгоспів у підпорядкування Державного лісового агентства. З початком російсько-української війни це рішення не поспішали виконувати, бо вважалося, що ці лісгоспи забезпечуватимуть армію. Натомість це робили усі інші користувачі.  Тим часом військові лісгоспи ведуть найменш прозору діяльність, а також викликають найбільше нарікань екологів та місцевої влади.

Саме тому, депутати (враховуючи невиконання попереднього рішення обласної ради про механізми громадського контролю, а також звернення прокурора Львівської області Квятковського Ю.В.)  звернулись до Міністерства оборони України з пропозицією звільнити із займаних посад директорів Сколівського, Старицького, Мостиського військових лісництв та директора підприємства «Львівський військовий лісокомбінат».

Також ми вимагаєм перепідпорядкування Сколівського, Старицького, Мостиського військових лісництв підприємства «Івано-франківський військовий ліспромкомбінат» підприємству «Львівський військовий лісокомбінат». Бо склалася дивна ситуація – львівськими військовими лісами керують з Івано-Франківська, і мають глибоко десь рішення львівської влади.

Кадрові рішення

Один з пунктів рішення доручає керівництву комунального лісового господарства» розглянути питання щодо звільнення із займаних посад керівників дочірніх підприємств «Галсільлісу» у Золочівському та Миколаївському районах та застосувати адміністративні стягнення до працівників структурних підрозділів «Галсільлісу», щодо яких встановлено факти неналежного виконання службових обов’язків.

Окрім цього, зважаючи на значну кількість незаконних рубок, виявлених у лісах ДП «Буське лісове господарство», депутати вирішили звернутися до Держлісагентства з пропозиціюю про звільнення із займаної посади директора підприємства Дудича Романа Івановича. А, зважаючи на інформацію прокуратури Львівської області та інформацію правоохоронних органів про порушені кримінальні провадження, облрада звертається до Держлісагентства з пропозицією про проведення службових розслідувань щодо директорів державних підприємств «Славське лісове господарство» Кокоця Сергія Юрійовича, «Стрийське лісове господарство» Павліва Ростислава Йосифовича, «Радехівське лісове господарство» Данькевича Степана Михайловича.

Пропозиції  центральній владі

Рішення «Про  впорядкування лісокористування на території Львівської області» має цілий ряд додатків з конкретними пропозиціями – які зміни потрібні на загальноукраїнському рівні,  щоб реально змінити ситуацію в регіонах на краще.

Зокрема, Верховній раді пропонуємо внести зміни до Кримінального кодексу в частині посилення відповідальності за незаконну порубку лісу та незаконні операції з лісо- та пиломатеріалами; внести зміни до Земельного і Лісового кодексу в частині створення громадських та приватних лісів на землях, де пройшов процес їх самозаліснення та підвищити статус та повноваження лісової охорони.

І найголовніша пропозиція до парламенту – внесення змін до Лісового кодексу в частині погодження матеріалів базового лісовпорядкування з органами місцевого самоврядування та державної виконавчої влади – для того, щоб місцеві громади могли впливати на те, що і в яких обсягах будуть рубати у найближчі 10 років.

Кабінету Міністрів ми пропонуємо затвердити нове Положення про реалізацію лісоматеріалів та ухвалити цільову бюджетну програми «Ліси України на 2017 -2021 р.р.». Також сподіваємось, що вже найближчим часом львівські екологи підготують та скерують на розгляд Міністерства екології і Держлісагентства пропозиції до правил рубань, які будуть ґрунтуватися на принципах максимально наближеного до природи лісокористування.

Вищій Раді юстиції України облрада пропонує звернути увагу судам на неприпустимість затягування розгляду справ про лісопорушення.

Загалом, усі ідеї та новації Львівської обласної ради повинні стати базою для підготовки обласної «Програми розвитку лісового господарства Львівської області на 2017 – 2021 роки», у якій ми плануємо визначити основні напрямки розвитку, обсяги лісокористування, заходи із лісовідновлення, механізми забезпечення оформлення прав лісокористувачів  на землекористування, а також джерела фінансування передбачених усіх цих заходів. Ця Програма має бути підготована до 1 грудня цього року, і стати своєрідною конституцією для усіх лісокористувачів області.

Сподіваюсь, що своїми рішеннями та їх успішною реалізацією Львівська обласна рада суттєво та позитивно вплине на вирішення лісового питання. Принаймі, хотілося б, щоб наша каденція запам’яталася саме цим.

Андрій Білоус, депутат Львівської облради від «Народного контролю», голова комісії екології, природних ресурсів та рекреації