Депутати облради підготували пропозиції щодо вирішення проблемних питань, які виникають при формуванні та виконанні місцевих бюджетів

25.10.2017
Депутати облради підготували пропозиції щодо вирішення проблемних питань, які виникають при формуванні та виконанні місцевих бюджетів

Сьогодні, 25 жовтня, під час XII позачергової сесії депутати прийняли звернення до Верховної Ради України та  Кабінету Міністрів України щодо зміцнення фінансового стану місцевих бюджетів у  2018 році.

 

«Кабінет Міністрів України 15 вересня 2017 року подав до Верховної Ради України бюджетний пакет: проекти законів України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України». На місцях розпочалось широке обговорення концептуальних підходів до бюджетного забезпечення місцевих бюджетів і  місцевого самоврядування.

Ми, депутати Львівської обласної ради, стурбовані окремими положеннями згаданих законопроектів, які погіршують фінансовий стан місцевих бюджетів, розбалансовують їх і гальмують процес децентралізації.

Зважаючи на зазначене, просимо врахувати наведені нижче пропозиції щодо вирішення проблемних питань, які виникають при формуванні та виконанні місцевих бюджетів.

З 2018 року на фінансування з місцевих бюджетів передаються вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації без відповідного фінансового ресурсу (орієнтовно на 300 млн гривень).

Також в обсязі освітньої субвенції не враховано видатки на здобуття повної загальної середньої освіти для 927 студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації (педагогічні, культосвітні, музичні та медичні коледжі/училища комунальної власності).

Пропозиції: джерелом фінансування переданих вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації визначити додаткові надходження до обласного бюджету податку на доходи фізичних осіб (3 %) за рахунок зменшення для державного бюджету.

Також збільшити освітню субвенцію для обласних бюджетів на загальноосвітній компонент зарплати педпрацівників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації комунальної власності на 15 млн грн і переданих з державного бюджету – на 70 млн гривень.

З метою покращення якості лікування хворих на вторинному рівні,  зниження їх смертності та забезпечення життєво необхідними медикаментами та виробами медичного призначення дітей-інвалідів, нефрологічних та інфекційних хворих, хворих на цукровий діабет та інших, необхідні зміни у  фінансуванні системи охорони здоров’я та суттєве збільшення фінансового ресурсу на галузь (додатково 1,2 млрд гривень).

Упродовж восьми місяців поточного року за рахунок централізованих поставок з Міністерства охорони здоров’я України лікувальні заклади отримали медичних препаратів на суму 122,7 млн грн або лише 67,6 відсотка від планових показників (181,4 млн грн за 2016 рік). За квотою 2017 року
(339,7 млн грн при потребі 900 млн грн) постачання медпрепаратів ще не розпочалося.

Пропозиції: з метою своєчасного забезпечення хворих необхідними медикаментами та виробами медичного призначення, гнучкості та мобільності у розподілі та перерозподілі коштів за державними програмами доцільно передбачити відповідний фінансовий ресурс у вигляді субвенції обласним бюджетам (можливо, як експеримент на Львівщині).

Також збільшити обсяг медичної субвенції щонайменше на 50 відсотків, у тому числі з визначенням цільових коштів на дороговартісне лікування дітей-інвалідів, нефрологічних та інфекційних хворих, хворих на цукровий діабет.

Розрахунковими показниками Міністерства фінансів України на 2018 рік передбачено для обласного бюджету Львівської області додаткову дотацію на фінансування переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я в сумі 680,3 млн грн, що на 32,3 відсотка менше 2017 року.

За умови зростання заробітної плати працівників закладів освіти, мінімальної заробітної плати працівників бюджетної сфери, росту цін і тарифів, додаткова потреба місцевих бюджетів у коштах на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання установ освіти та охорони здоров’я становитиме 2,1 млрд грн або втричі більше розрахункових показників Міністерства фінансів України.

Пропозиції: збільшити обсяг додаткової дотації та визначити його для обласного бюджету Львівської області в розмірі 2,1 млрд гривень. Зосередити додаткову дотацію на обласному рівні з подальшим розподілом між місцевими бюджетами з урахуванням їх фінансової спроможності та показника  питомої ваги наявного населення області. 

Відповідно до прогнозованих обсягів місцевих бюджетів на 2018 рік, збільшення податків і зборів не покриє стрімкого зростання цін і тарифів, а також мінімальної заробітної плати працівників бюджетної сфери. Внаслідок цього диспропорції місцевих бюджетів на визначені законодавством повноваження сягнуть майже 2 млрд гривень.

Пропозиції: виділити області додатковий фінансовий ресурс для підвищення заробітної плати та індексації інших видатків у сумі 2 млрд гривень.

З вересня 2015 року триває експеримент у частині фінансового забезпечення заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення шляхом скерування до спеціальних фондів обласних бюджетів 50 відсотків митних платежів, що надійшли понад план. Потреба в таких коштах значно більша  й питання незадовільного стану доріг залишається вкрай актуальним.

Пропозиції: продовжити на 2018 – 2020 роки дію п. 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо перерахування обласним бюджетам 50 відсотків понадпланових надходжень митних платежів.

У поточному році 13,44 відсотка акцизного податку з вироблених та ввезених нафтопродуктів зараховується до відповідних місцевих бюджетів залежно від розташування автозаправних станцій та заправних пунктів. Проте пункти реалізації нафтопродуктів розташовані лише в окремих населених пунктах, а послуги з продажу пального надають усім покупцям без винятку. Відтак, погіршення експлуатаційного стану доріг стосується усіх територій і потреба в коштах на їх ремонт є в усіх адміністративно-територіальних одиницях, а коштами акцизного податку користуються лише окремі територіальні громади. Крім того, неприйнятним є і сам порядок адміністрування акцизного податку з огляду на наявність проблем із визначенням обсягів реалізації пального в розрізі органів місцевого самоврядування.

Пропозиції: запровадити порядок зарахування до місцевих бюджетів акцизного податку залежно від фактичної реалізації пального в розмірі
5 відсотків від його вартості, а також передбачити норму щодо зарахування частини цього податку (50 відсотків або 250 млн грн) до обласних бюджетів з наступним розподілом зазначених коштів на ремонт автомобільних доріг в інших населених пунктах без автозаправних станцій.

У рамках реалізації Національного проекту “Нове життя” – нова якість охорони материнства і дитинства” розпочато реконструкцію Львівського обласного перинатального центру по вул. Дж. Вашингтона, 6. У 2017 році на цю мету виділено 45 млн грн з державного бюджету та 25 млн грн з обласного бюджету. Для завершення робіт з реконструкції Львівського обласного перинатального центру та введення його в експлуатацію додаткова потреба в коштах становить  71,5 млн гривень.

Водночас в області існує потреба в коштах на завершення будівництва (реконструкції) ряду соціально важливих об’єктів у сумі понад 120 млн гривень.

Пропозиції: затвердити у показниках державного бюджету на 2018 рік для обласного бюджету Львівської області субвенцію з державного бюджету на соціально-економічний розвиток  окремих територій у сумі 192 млн гривень.

На території області розташовано понад 8,5 тис. об’єктів історико-культурної спадщини, з яких 833  - об’єкти національного значення. Також до об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО віднесено ансамбль історичного центру м. Львова XIII-XVIII ст., Архикафедральний собор святого Юра у Львові та дерев'яні церкви Карпатського регіону Польщі та України. Значна частина цих об’єктів потребує проведення ремонтно-реставраційних робіт.

Пропозиції: Передбачити в державному бюджеті на 2018 році окрему субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам області на збереження історичної забудови міст, об’єктів історико-культурної спадщини та об’єктів ЮНЕСКО в сумі 130 млн гривень.

Крім того, необхідно передбачити у Державному бюджеті України на 2018 рік кошти у сумі 25 млн грн для Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України або Львівської облдержадміністрації на виконання окремої бюджетної програми „Реставрація та реабілітація (ревалоризація) об’єктів комплексу пам’ятки архітектури національного значення XVIII ст. ох. № 376 Архикатедрального собору святого Юра у Львові (впорядкування території, горішнього і долішного подвір’їв, реставрація дзвіниці, брам та огорож, завершення реставрації Митрополичих палат, влаштування об’їзду північного і західного корпусів капітули)”.

Враховуючи планову збитковість і важкий фінансово-економічний стан ДП «Львіввугілля», досягнути виконання запланованих завдань можливо лише за умови забезпечення достатнього фінансування в поточному та в наступних роках за рахунок коштів державного бюджету.

Пропозиції: у показниках проекту Державного бюджету України на 2018 рік передбачити для Львівської області  кошти в сумі 1 553 млн грн, у т.ч.:

- 1 100 млн грн – на модернізацію та технічне переоснащення шахт ДП «Львіввугілля»;

- 33 млн грн – на придбання засобів індивідуального захисту для шахтарів ДП «Львіввугілля»;

- 420 млн грн – на фінансування ДП «Львіввугілля» за програмою «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції», - йдеться у зверненні.